Přechod na Langstroth

28.02.2013 15:35

Jak už jsem psal v úvodu, rámková míra, na které jsem začal včelařit byla 39x27,5. Na ní jsem včelařil dva roky, ale po čase jsem začal narážet na nevýhody stávající úlové sestavy i rámkové míry, které mě vedly k hledání řešení. Při práci s velkou rámkovou mírou jsem byl nucen brát do ruky každý rámek zvlášť,  práce s celými nástavky nebyla možná a když už, tak to byla buď dřina, nebo jsem zbytečně trápil včelstva. Nicméně o tom později.

Pro přechod jsem si vyrobil takzvané "přechodové nástavky". Ty jsou vidět hned na úvodní stránce přimo v akci. Tento způsob se mi zdál nejvhodnější. Samozřejmě, že jsou i jiné možnosti jak měnit rámkovou míru, ale při použití "přechodových nástavků" nepřicházíte o snůšku ani plod a včelstvo vám do nových úlů v podstatě přejde samo.

Postup:

1 – Zjara přehodíme rámky s včelstvem do přechodového nástavku. Tento nástavek je zvláštní tím, že i když máte jinou rámkovou míru, můžete jej použít mezi nástavky Langstroth. Tento nástavek i s včelstvem dáme na dno Langstroth a na něj dáme už zase nový nástavek s mezistěnami (nepředpokládám, že by měl někdo souše, když začíná).

2 – Včelstvo, je-li v síle, velice rychle mezistěny vystaví a zanese medem. Takto vám připraví dílo k přechodu na novou rámkovou míru. Jakmile jsou rámky zavíčkovány, vytočíme med a tento nástavek se soušemi usadíme pod přechodový nástavek. Pokud je včelstvo už dost v síle, dáme nahoru další nástavek s mezistěnami.

3 – Tímto způsobem pokračujeme až se přechodový nástavek dostane úplně nahoru. Po zanesení tohoto nástavku medem se nástavek vytočí a již se na sestavu nevrací. Včelstvo zcela samo a bez jakýchkoliv ztrát přešlo do nového úlu, kde s ním můžeme dále pracovat. Tímto způsobem jsem přecházel na Langstroth já a během jedné sezóny jsem tak dostal na novou rámkovou míru všech 36 včelstev. Pokud by se snad někdo obával že nástavky zůstanou potom nevyužité, tak vás mohu ubezpečit, že je používám dodnes při zakrmování včelstev. Díky jejich výšce, se do nich pohodlně vleze kbelík 12L s cukerným roztokem.

Kontakt

Včelařství Burian

vcelar.burian@seznam.cz

Marek Burian (Včelařství)

+420 776 133 676


Vyhledávání

© 2012 Všechna práva vyhrazena.

Tvorba webu zdarma s WebnodeWebnode